post

Напстър или как Шон Фанинг отнесе музикалната индустрия

Напстър (Napster) е онлайн платформа в САЩ от близкото минало, която е служела за споделяне на аудио файлове  (предимно МР3-ки) между отделните потребители. Тя е била продукт на двама тинейджъри – Шон Фанинг и Шон Паркър, които търсели начин да си свалят музика по-ефективно от мрежата.

Как беше при Стария ред

В миналото големите музикални компании решаваха кой изпълнител да получи шанс и кой да потъне в забвение. После маститите биснесмени сключваха договор с бъдещата звезда и започваха да я промотират по радиостанциите. Корпорациите притежаваха звукозаписни компании и пълен монопол върху търговията с музикални записи.

Първо бяха грамофонните плочи, после ролките за магнетофони, след тях дойдоха умалените им версии – аудиокасетите и накрая се появиха компактдисковете. Всяка една нова технология превръщаше корпоративните мастодонти и избраните от тях звезди в баснословни богаташи. Появата на интернет и компресията на аудиофайловете (МР3) промени статуквото завинаги…

Шон Фанинг, Шон Паркър и раждането на Напстър

Шон Фаниг, Напстър

Шон Фаниг – основателят на Напстър на корицата на списание Тайм

Шон Паркър е роден 1979 година, а Шон Фанинг през следващата 1980 година. Двамата се запознават онлайн през 1996-та в IRC, но се срещат едва 3 години по-късно, във връзка с новото им хоби и бъдещ общ бизнес – споделяне на МР3-ки онлайн.

През 1999-та Фанинг учи в Североизточния университет на Бостън, като през този период той и съквартирантът му непрекъснато сърфират за музика онлайн. Процесът се оказва трудоемък и отнемащ много време. Шон Фанинг започва да мисли върху въпроса – „как да намери решение на проблема?“.

До него момент съществуват множество платформи в мрежата за споделяне на файлове. Фанинг решава да създаде нещо подобно, но с конкретна насоченост и се ражда идеята за Напстър.

Това е място в Интернет, където потребителите имат възможност да общуват директно и да споделят помежду си музикални файлове от собствените си колекции. В началото намеренията му са, платформата за споделяне да остане в тесен приятелски кръг, но нещата бързо излизат извън контрол.

През лятото на ’99-та година двамата с Шон Паркър предприемат първи стъпки към трансформирането на хобито в бизнес. От идея, Напстър се превръща в малка компания с огромен брой потребители.

Поредната кървава  революция

Музикалните компании в началото игнорират Интернет като възможен източник на доходи, което се оказва гибелна грешка за бизнеса в тогавашния му вид. За няколко месеца популярността на Напстър нараства главоломно и платформата се сдобива с около 80 000 000 регистрирани потребители (предполагаеми – няма доказателства). Всички тези хлапета споделят музикалните файлове помежду си, от което големите корпорации регистрират огромни загуби във вид на пропуснати ползи. Магазините за аудиозаписи започват да опустяват.

Напстър - чумата, която подрони устоите на музикалния бизнес

Напстър – чумата, която подрони устоите на музикалния бизнес

Преди ерата на МР3-ките, музикантите следваха модел, при който най-често правят една успешна песен и покрай нея пробутват цял албум с звукозаписни боклуци. Рядко се появяват групи или изпълнители, които да предложат нещо повече и естествено ако има такива, те стават култови за епохата си.

От своя страна меломаните, ако искат да получат любимите си парчета, заради монопола на корпорациите, те са принудени да си платят за всичко – дори и за боклука. МР3-ките променят правилата и става така, че вече крайният потребител може да слуша само това, което иска и му харесва.

Напстър нанася двоен удар върху музикалната индустрия, като първо атакува доходите ѝ, а после и нейният покварен бизнес модел. Но от онлайн-ураганът потърпевши са и много изпълнители, което поражда моралния въпрос – кой ограбва труда на музикантите?

Металика и Доктор Дре срещу феновете и Напстър

металика, напстър

Ларс Улрих в съда по делото Металика срещу Напстър

Двехилядната година се оказва тежк за Напстър, защото Металика, Доктор Дре и RIAA (Рекординг Индъстри Асосиейшън ов Америка) атакуват платформата и завеждат искове срещу малката фирма. Делата се развиват в полза на звукозаписните компании и компанията на Шон Фанинг и Шон Паркър губи в съда.

По време на процесите, Металика се превръща във флагмана, който води нападението срещу Напстър. Ларс Улрих и Джеймс Хетфийлд са лицата, които представят и олицетворяват големите корпорации. Феновете виждат в сблъсъка, война насочена срещу самите тях. Музикантите от Металика упорито твърдят пред разразилия се медиен цирк, че тяхната цел е да защитят изгряващите изпълнители от пиратство и от ограбване на труда им. Ала никой не се заблуждава.

За почитателите на популярната банда истината е различна. Те виждат в любимата си хевиметъл група фасадата на алчна корпоративна машина, която иска да изцеди и последния им цент. Много от феновете се отдръпват от Металика, като и до днес все още има такива, които ги заклеймяват заради алчността им. Противно на всички  протести, музикалната индустрия печели… или поне така изглежда на пръв поглед.

През 2001 година Напстър обявява фалит и компанията е закрита. Шон Фанинг и дружина успяват да избягнат криминалните обвинения и през 2002 година разпродават имуществото на фирмата.

Новият световен ред

Въпреки страховитата съдебна кампания на монополистите, по време на която, те съдят хиляди потребители за назидание на останалите, оказва се че духът от бутилката е изпуснат. Появяват се много повече сайтове за споделяне и това се превръща в интернет бизнес отрасъл. Напстър се мултиплицира и няма кой да спре новата вълна.

Шон Паркър и Шон Фанинг

Шон Паркър и Шон Фанинг за премиерата на Downloaded; автор на изобр.: Ariel Zambelich/Wired; лиценз на изобр.:CC BY-NC 3.0

През 2003 година Стив Джобс оказва натиск върху музикалната индустрия. Той цели да продава песните им на достъпни и справедливи цени, независими от монополите и картелите. Компаниите, които са оставени без избор, приемат с неохота. Въпреки либерализирането на музикалния пазар, до днешна дата продажбите продължават да бележат ежегодни спадове. Мнозина смятат, че Новият световен ред е ощетил изпълнителите, но истината се оказва малко по-различна.

Много млади певци и музиканти, които биха били отхвърлени в миналото, днес могат да се изявяват свободно онлайн  на сайтове като Youtube.com. Вече не е необходимо артистът да преспи с куп продуценти или да има дебели връзки, за да бъде издаден на диск или плоча. Това дали си добър в музикалния занаят се определя от феновете, а не от монополистите и техните прищевки. И в крайна сметка, завръща се ерата на концертите, където феновете и музикантите могат да общуват директно… и всичко това започва с Напстър.

Сходни Публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Leave the field below empty!