post

Атари – зората на видеоигрите

плакат на междузвездни войни

Атари (Atari) е американска компания, станала известна като създател и производител на игри – аркади и конзоли, през седемдесетте и осемдесетте години на двадесети век. Названието на фирмата идва от японски ( 当たり) и означава нещо от рода на „внимание предстои удар“ или само „удар“.

Първите електронни игри

Първата електронна игра „Космически войни“ е създадена на миникомпютър от Стийв РъселПлужека“ (Steve Russell) през 1961 година. Въпреки че преди него физикът Уилям Хигинботам (William Higinbotham), създава първото подобие на играта тенис, проектът на Ръсел е истинска електронна игра. В нея две ракети се стрелят докато се опитват да се движат около тяло със силна гравитация. За съжаление по това време нямало микрокомпютри и Плужекът не намерил за необходимо да си патентова изобретението.

Ралф Беър с кафявата кутия

Ралф Беър с кафявата кутия

През 1966 година Ралф Беър (Ralph Baer) достига до идеята, че нарастващото потребление на телевизори, може да бъде предпоставка за създаването на видео игри. Той, докато работи за подизпълнител към министерство на отбраната, решава да направи игра наподобяваща тенис на маса. Полученият резултат е „кафявата кутия“ и две точки, които отблъскват трета, движеща се почти произволно на екрана. Названието, което получава играта е „Пинг понг„.

Въпреки примитивността си, тя става революционно изобретение. Ралф Беър я патентова и предоставя лиценз за производството ѝ на компанията производител на телевизори Магнавокс. Продуктът е преименован в Одисей и конзолата е пусната за тестове в Калифорния на подбрана група потребители. Измежду тях е и Нолан Бушнел. След тестването ѝ, конзолата Одисей е пусната на пазара през есента на 1972 година. За рекламно лице е нает Франк Синатра и тя намира своя път до 150 000 телевизионни приемника.

Атари – раждането на една легенда

компютърен космос, атари

компютърен космос

Нолан Бушнел (Nolan Bushnell) не е много впечатлен от Пинг понг, но ясно вижда перспективите, които предлагат видео игрите. Първият опит за създаване на комерсиална игра от негова страна е през 1971 година. Той и приятелят му Тед Дабни (Ted Dabney) основават заедно компанията Сизиджи Енджиниърин (Syzygy Engineering ).

Двамата изработват аркадата Компютърен космос, тъй като Бушнел е повлиян от играта на Плужека, която е играл още в университета. Машината е предназначена за фирмата Натин Асошиейтс (Nutting Associates) и след производството ѝ, тя е поставена в много обществени заведения. Резултатът е относително слаб интерес поради нейната трудност за игране.

Първият провал не отказва амбициозните предприемачи. Компанията им е инкорпорирана в Санта Клара, Калифорния под името Атари и новият им проект е играта Понг (Pong). Тя е подобрена аркадна версия на тази на Ралф Беър. В началото на 1972 година Нолан Бушнел подмамва инженера Ал Алкорн да се присъедини към екипа му. Той му дава задачата да изработи прототип на играта, без да знае че Магнавокс ще я пуснат до есента на пазара.

атари

Тед Дабни и Нолан Бушнел, Фред Маринчич и Алан Алкорн

От Атари поставят прототипа на играта в една кръчма в Сънивейл. Скоро след това, собствениците на заведението се обаждат с лошата новина, че устройството за забавление не работи. Когато Бушнел потърсил причината, оказало се, че кутията за монети се е препълнила и не може да поеме повече. Играта се оказва невероятен хит и скоро ще създаде име на новата компания.

По пътя към успеха

Ноември 1972 година Атари превзема зараждащият се пазар на електронни игри с Понг. Успехът им изисква да започнат усилено производство на аркади. За целта наемат хора от „кол и въже“. Въпреки странната селекция на служители, компания се оказва със стабилна работна среда. Обстановката придобива и хипи привкус. В сградите непрекъснато се пуши марихуана, а всеки идва и си отива от работа когато си поиска. Това не пречи на развитието ѝ и през 1973-та, фирмата поглъща Сайън Енджиниърин (Cyan Engineering).

Успехът на Понг попада в полезрението на Беър и Магнавокс и срещу Атари е заведено дело през 1974 година. Двете компании сключват извънсъдебно споразумение за 700 000$ и правата върху игрите произведени през следващата година. Цели 12 месеца след споразумението Атари не изважда нито една игра, като задържа продуктите си за по-следващата година. В резултат на договорката компанията получава лиценз от Магнавокс за производството на Понг и започва да преследва останалите пирати в бранша.

Breakout

Стив Джобс

Стив Джобс като колежанин

Но съдебните дела не извеждат една фирма напред, а иновативните продукти. Нолан Бушнел и Алан Алкорн решават да направят Понг за сингълплейър, т. е. за един играч. Така се ражда проектът Breakout. Точно в тези времена на вратата на Атари хлопа мръсен, миризлив и изпаднал кандидат за работа. Това е Стив Джобс. Неговите умения далеч не са търсените качества за инженер на игри, но Джобс е настоятелен. Бушнел вижда друга възможност наемайки брадатия хипар. Той разбира, че негов приятел е Стийв Возняк, който по това време вече си има репутацията на гениален инженер. Двама на цената на един – направена една добра сделка!

От атари дават проекта на Стив и Стийв с условието, че ако бъдат спестени чипове ще има голям бонус. Джобс и Возняк работят четири дни и нощи болни от мононуклеоза, като Воз съумява да спести 50 чипа. Наградата за усилния труд дадена от Нолан Бушнел е 5000 $ за чиповете + 700 $ заплащане за труда. Стив Джобс измамва приятеля си и прибира почти всички пари, а платките остават за Атари. За съжаление обаче дизайнът на играта е твърде напредничав и от компанията не могат да го произведат. Налага се платката да бъде преработена до 100 чипа.

Появата на конзолите и раздялата с Нолан Бушнел

Следващият скок идва в резултат от появата и достъпността на първите микропроцесори. Благодарение на тях, Атари решава да направи конзола за домашни видео игри. Тя е наречена VCS – видео компютърна система 2600. Но за да произведе продуктите, фирмата се нуждае от пари. Затова през 1976 година е сключена сделка за нейната продажба на Уорнър Комюникейшънс (Warner Communications). Нолан Бушнел и компания инкасират над 28 000 000 $.

Атари 2600

Атари 2600

През 1977 година конзолата излиза на пазара с неочакван провал. Цената ѝ е 199$, което е колосална за времето си сума. Осен това не са спазени сроковете за производство. Възниква конфликт между Нолан Бушнел и ръководството на Уорнър К. Преди края на 1978 година създателят на компанията е уволнен от ръководството ѝ.

Бушнел се оттегля да ръководи собствена пицария за деца под названието Чък И. Чийзис (Chuck E. Cheese’s). Паралелно с нея той се занимава с компанията Кадабраскоуп (Kadabrascope). Тя прави първите опити в сферата на компютърната анимация. През 1983 година Кадабраскоуп е закупена от Джордж Лукас за 3,9 млн $ и по-късно попада в полезрението на Стив Джобс. Благодарение на него Кадабраскоуп се превръща в Пиксар. За съжаление на Бушнел обаче пицарията му е изправена пред фалит и също става притежание на друг. Днес тя е една от най-големите вериги в САЩ.

Атари през 80-те

атари

Ярс ривендж

Началото на 80-те за Атари не е обещаващо. Конзолите Atari 800 и Atari 400 не получават търсения от тях успех. Последвани са от еднакво неуспешната Atari 5200, която дори е несъвместима с игрите на 2600. Въпреки провалите компанията изкарва добри заглавия. Играта Астероиди е пусната на пазара още през 1979 година и намира голям успех при аркадите.

През 1982 година излиза и Ярс Ривендж (Yars’ Revenge) за конзолата VCS – 2600, която също се сдобива с невероятна популярност. До този момент вече има продадени над 1 000 000 конзоли, които са последвани от още толкова копия на Ярс Ривендж. Заслугата е на новия директор Рей Касар (Ray Kassar). По стечение на обстоятелствата, играта е кръстена на шега на него (ray = yar) от създателя ѝ Howard Scott Warshaw.

Сгромолясването

До 1983 година на пазара вече има много нови играчи, които често успяват да извадят по-добри игри от Атари. За капак на всичко персоналните компютри започват да си пробиват път към домовете на хората. Като допълнение компанията изважда много слаби продукти.

атари

злощастната игра Извънземното

Една от най-легендарните и злощастни сделки е тази със Стивън Спилбърг. От Атари изработват игра по негов лиценз и с негово одобрение, която е част от франчайза около нашумелия по това време филм Извънземното. Тя се продава изключително добре и близо 1,5 млн. копия намират своя собственик. Проблемът обаче е, че двойно повече залежават по складовете.

Новината за лошото качество на продукта се разпространява прекалено бързо между потребителите. Според много геймъри и някои класации днес, това е най-лошата игра на всички времена. Легендата разказва, че непродадените касети били погребани в пустинята до Аламогордо.

През 1983 година започва спадът в продажбите на игри за всички в бранша и периодът е познат под названието Сгромолясването на видео игрите в Америка.

Сривът се дължи главно на пазарни причини, но мнозина сочат Атари като виновник и особено играта Извънземното. Подобни заключения обаче са твърде далеч от истината. Въпреки това ударът почти убива най-бързо разрастващата се компания в историята на САЩ до тогава. Акциите на Уорнър се сриват и те бързо се отърват от Атари.

Ходене по мъките

През 1984 година Трамиел е новият собственик на Атари Корпорейшън. Те започват да произвеждат през 1986-та Atari ST, което на практика е персонален компютър. Паралелно с него са пуснати и по-стари разработки на конзоли. Компанията успява да си поеме дъх и дори реализира печалби. Главните приходи обаче идват от европейския пазар, което принуждава Атари да подходи с повече сила на американския. В началото на 90-те се достига дори до съдебна битка срещу Нинтендо, но делото е отхвърлено и японците печелят без бой.

Нолан Бушнел, Атари

Нолан Бушнел 2013 година

До 1996 година компанията остава без конкурентна на пазара продукция и Трамиел я разкарва. През 1998-ма Хасбро (Hasbro) я придобива за скромните 5 милиона долара. Не дълго след това френската Infogrames откупува бранда и малкото активи на някогашната преуспяваща фирма. Французите по-късно променят собственото си име чрез сливане и стават известни като Atari, SA.

През следващите две десетилетия компанията претърпява множество трансформации и промени. В началото на юни 2017 година от Атари излизат публично с намерението да представят нова конзола на пазара. Но какво ще е качеството на продукта и ще има ли интерес към него, само бъдещето ще покаже.

 

 

Сходни Публикации

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *